Neste trening Team 2: Trykk på linken her

Siste bildeserie: Samling på Nannestad

Hva skjer?

Samling Val Senales

Publisert: 06.10.2012 11:01

Samling Val Senales

21-31 oktober søker vi sol og nysnø i vakre Val Senales.

Samling Fjellbergskardet

Publisert: 11.09.2012 21:05

Samling Fjellbergskardet

21-28 sept reiser vi til Auduns rike. Han har skrytt mye av denne plassen...

Se alle saker
Treffer du med formen?

Formtopping til turrenn


Publisert: 03.01.2009 10:49
Av:

Vi i Team United Bakeries får ofte spørsmål om hvordan man skal toppe formen eller stille best mulig forberedt til utvalgte turrenn. Det nærmer seg starten på turrennssesongen, og har dere vært flinke til å trene gjevnt og trutt i høst, så skal det være mulig å hente ut "go følelsen"

Først og fremst, det finnes ingen fasit på hva som gir best mulig form. Det som virker for noen, kan slå helt galt ut for andre. Rådet vårt er derfor, skriv treningsdagbok, prøv deg frem og analyser i etterkant. Det kan ta flere sesonger å finne en god "oppskrift", og derfor kan det være lurt å gå flere renn i sesongen, slik at man kan øve på dette.

For dere som ikke har trent så mye, så er det bortkastet å toppe formen, her vil vi anbefale at dere heller trener gjevnt og trutt og får så mange skiturer som mulig frem til siste uke før renndagen. Den siste uken kan dere trappe ned og samle overskudd. Gjør det enkelt! ( Kortere turer, færre turer, ingen trening siste 2 dager før rennet)

For dere som har trent flere økter i uken i hele høst og vinter og har et bra grunnlag, så er det mye mer å hente på å "toppe" formen. Det tar litt tid å bygge opp en skikkelig formtopp, men som sagt innledningsvis dette er veldig individuelt. Hvis vi tar utgangspunkt i at noen av dere skal delta i Marcialonga og har dette som et av sesongens store mål, ville vi lagt opp treningen som følger siste 3 ukene før rennet.

Uke 1: Mye mengde, legg inn noen skikkelige langturer i tillegg til to harde intervalløkter. Hvis mulig, så er deltakelse i et turrenn et bra alternativ.

Uke 2: Mindre mengde, dvs kortere turer. Hvis dere går turer på 2-3 timer til vanlig ville vi kuttet ned til 1,5 timer. I tillegg kutter dere ned på antall drag og lengden på intervall. Hvis dere kjører 5x5min til vanlig ville vi kjørt 4x4min for eksempel.

Uke 1: Siste uken inn mot rennet er det viktig med overskudd. Kun korte lufteturer på ski.( maks 45min-1time). I tillegg anbefaler vi at dere kjører en hardøkt midt i uken. Korte drag med høy fart og lange pauser kan fungere bra. (4-5 drag a 1-3min, pause 3-4min) Dagen før er det smart med en liten tur på ski. Ikke overdriv denne økten!

Felles for de siste tre ukene er at langturene skal gå rolig! Husk rikelig med mat og drikke før, under og etter øktene.

Siste uke er det smart å spise/drikke litt ekstra. Overspising/drikking siste kvelden anbefales ikke!

Hvis noen har spørsmål om dette kan dere stille dem på forumet.

Lykke til! Hilsen Team United Bakeries

 

Lenker


Utvalgte videoer

Styrke skranke basic -1

Publisert: 21.07.2012 11:44

Styrketips i skranke!

Publisert: 21.07.2012 11:42

Team United Bakeries Styrketips 19-21

Publisert: 02.11.2011 19:44

Team United Bakeries Styrketips 16-18

Publisert: 29.10.2011 08:18

Team United Bakeries Styrketips 13-15

Publisert: 12.10.2011 19:34

Se alle videoer